Wednesday, July 14, 2010

PETUA

DAUN PEGAGA;-
1. Merawat kencing manis
2. Merawat keputihan
3. Merawat darah tinggi
4. Mengurangkan bintik-bintik hitam di muka.
Caranya; Ambil secekak daun pegaga, bersihkan,setelah itu rebus bersama dua gelas air sehingga tinggal segelas air.setelah mendidih sejukkan dan tapis. Minumlah air ini sekali sehari setelah makan malam.Amalkan cara ini sehingga sembuh.

AIR BERAS
1. Merawat kencing tak lawas
2. Menyuburkan pokok
3. Menghilangkan letih lesu badan.
Caranya;-
Minum air basuhan beras yang sudah bersih sebanyak 1 gelas, setelah anda makan tengahari . Lakukan cara ini sehingga sembuh.

DAUN SERAI SEGARKAN SARAF
Jika anda terlalu banyak kerja anda tentu rasa letih dan lesu, untuk mengembalikan kesegaran urat saraf anda, anda boleh gunakan daun serai,daun pandan serta daun nangka dan direbus dengan air sebanyak dua besen sedang.Biarkan air tersebut menjadi suam kuku, setelah itu bolehlah anda gunakan untuk mandian. Lakukan cara ini selama tiga hari berturut-turut sehingga anda pulih semula.

SUSU TEPUNG HALUSKAN MUKA
Caranya;-
Cuci muka anda terlebih dahulu dengan air bersih. setelah itu cuci dengan air limau nipis. Kemudian bilas dengan air bersih, setelah itu ambil tiga camca susu tepung. Bancuh dengan air suam, tidak terlalu pekat.Sapukan ke muka, biarkan kering.Setelah itu bersihkan muka anda.

MADU
Memberikan seri pada wajah dan melembabkan muka.
Caranya;-
Ambil dua sudu madu campurkan dengan putih telur lumurkan pada muka anda, biarkan kering, setelah itu barulah dicuci dengan air panas suam dan keringkan muka anda dengan tuala bersih.

Rujukan ; ( Buku Petua Segala Petua )

No comments:

Post a Comment