Saturday, July 17, 2010

DOA MEMBASUH ANGGOTA WUDHU'

Doa Mencuci Tangan Hendak Wudhu'
Ya Allah aku mohon kepada Mu pehak kanan dan keberkatan, dan aku berlindung dengan Mu daripada bernasib malang dan kebinasaan.

Doa Berkumur-Kumur
Ya Allah berilah aku minuman daripada perigi nabi Mu Muhammad saw yang tidak akan dahaga sesudahnya selama-lama.

Doa Menghisab Air Kehidung
Ya Allah baukanlah aku bauan syurga

Doa Mengeluarkan Air Dari Hidung
Ya Allah aku berlindung dengan Mu daripada bau-bauan neraka dan seburuk-buruk tempat.

NIAT WUDHU'
Sahaja aku berwudhu' kerana mengangkat hadas kecil fardhu kerana Allah Ta'ala.

Doa Membasuh Muka
Ya Allah putihkanlah muka ku pada hari putih muka2 dan hitam muka2.(diakhirat ada dua kelompok muka putih ( orang beriman ) muka hitam ( orang kafir )

Doa Membasuh Tangan Kanan
Ya Allah berikanlah daku kitab amalan ku dengan tangan kanan ku dan hisablah aku dengan hisab yang mudah.

Doa Membasuh Tangan Kiri
Ya Allah aku berlindung dengan Mu daripada memberikan kepada ku kitab amalan ku dengan tangan kiri ku atau pun dibelakang ku.

Doa Mengusap Sebahagian Kepala
Ya Allah haramkanlah rambut ku dan kulit ku daripada api neraka.

Doa Mengusap Telinga
Ya Allah perdengarkanlah aku panngilan syurga didalam syurga beserta orang yang baik2

Doa Membasuh Kaki Kanan
Ya Allah tetapkanlah kaki ku diatas titian Sirot beserta kaki2 hamba mu yang soleh.

Doa Membasuh Kaki Kiri
Ya Allah aku berlindung dengan mu dari tergelincir kaki ku ke atas Sirot dalam api neraka , pada hari  tergelincirnya kaki2 orang2 munafik dan musyrik.


                          

No comments:

Post a Comment